Prawda o konkursach
Profesor Marek Dyżewski w swoim obszernym, cały czas absorbującym uwagę słuchacza wykładzie nie tylko analizuje wyniki zakończonego niedawno konkursu szopenowskiego, ale także odsłania kulisy oceniania i nagradzania przez jurorów pianistów, z których wielu osiągnęło już poziom mistrzowski, właściwy prawdziwym artystom i wirtuozom fortepianu. Zauważa, że w czasach, kiedy brakuje prawdziwych autorytetów, a krytyka muzyczna, ograniczając się do powierzchownych refleksji nie ma siły rzucania światła na najwybitniejsze talenty i kreowania gwiazd światowych scen koncertowych, pianiści skazani są na konkursy, zdając sobie sprawę z ich niedoskonałości oraz manipulacji i kombinacji jurorów, którzy, kierując się własnymi interesami i układami, niesprawiedliwie oceniają artystów. Źle się dzieje, kiedy “nie prawda dzieła, a gust jurora” decydują o ocenie wykonywanego utworu konkursowego. Marek Dyżewski uważa, że niedopuszczalne powinno być, by w skład jury wchodzili pedagodzy, których uczniowie biorą udział w konkursie.
Wykład pełen anegdot, ujawniających najbardziej pikantne skandale konkursów szopenowskich, jest szczerą i uczciwą analizą etyki, lub jej braku w gronie autorytetów, oceniających konkursowe występy. Rzadko się zdarza, by jurorzy, którzy często nie dorastają do wielkości ocenianych przez siebie wirtuozów potrafili się zdobyć na wielkoduszność taką, jak Artur Rubinstein, który nagradzając w 1960 roku Maurizio Pollini przyznał, że uczniowie przerośli mistrzów.
Profesor Marek Dyżewski przyznaje, że pierwszą nagrodę otrzymał najwybitniejszy, genialny pianista z Kanady Bruce Liu, ale zwraca uwagę, że nawet jego skrzywdzono, nie przyznając zwycięzcy konkursu ani jednej nagrody specjalnej. Listę skrzywdzonych otwierają Amerykanka Avery Gagliano i Piotr Alexewicz, o którym pianista Marek Drewnowski powiedział, że swoją grą “ pozostawił wrażenie czystego, nieskazitelnego kryształu” Nie doceniono także Evy Gevorgyen, którą dopuszczono wprawdzie do finału, ale nie oceniono należycie jej kunsztu.
Wykład przeplatany jest najlepszymi wykonaniami laureatów i niedocenionych wirtuozów. Zapraszamy do jego wysłuchania!