Przedstawiamy grafikę artystki związanej z Toronto i Warszawą. Cykl prac, zatytułowanych “Virus I-IV” jest próbą twórczego zapisu doświadczenia epidemii, która całkowicie zmieniła nasze życie i spojrzenie na świat.
“Zamartwianie się nie usunie jutrzejszych zmagań.
Ono odbierze dzisiejszy spokój.”
.
“Worrying doesn’t take away tomorrow’s struggles.
It takes away today’s peace.”
.
O autorce:
Hanna Haska, artysta grafik. Jest absolwentką Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. Dyplom w pracowni plakatu prof. Henryka Tomaszewskiego (1976). Kontynuowała edukację w Kansas City Art Institute, USA (Macintosh w projektowaniu) i w Digital Media Studio przy Uniwersytecie Toronto, Kanada (Multimedia). Uprawia grafikę artys tyczną. W latach
80-tych grafikę warsztatową; litografię i serigrafię. W latach 90-tych eksperymentuje z mediami cyfrowymi; przy użyciu rysunku ręcznego i archiwalnych referencji fotograficznych tworzy artystyczną przestrzeń, która staje się bazą poszukiwań kulturowych i tożsamościowych.
Prezentowała swoje prace na ponad stu wystawach indywidualnych i grupowych m.in.:
W Polsce: Państwowe Muzeum na Majdanku, Muzeum Archidiecezjalne we Wrocławiu, w Krakowie, w Warszawie, Miejska Galeria Sztuki w Częstochowie, Muzeum Niepołomickie Zamek Królewski, Planty Międzynarodowe Triennale Grafiki w Krakowie, Centrum Kultury Zamek w Poznaniu, Europejskie Centrum Kultury Logos w Łodzi, Pałac Obory, Ratusz Dzielnicy Ursynów m. st. Warszawy, Duszpasterstwo Środowisk Twórczych, Pałac Kultury i Nauki, Galeria Krytyków POKAZ i Galeria ELEKTOR, Klub Kultury Saska Kępa w Warszawie.
W innych krajach Europy: Parlament Europejski w Brukseli, Belgia, Barbican Centre w Londynie, Wielka Brytania, Museo Civico w Cremonie, Italia, Centrum Wystawowe Manege w Petersburgu, Rosja, Muzeum Dalarnas w Falun, Szwecja. W Ameryce: Mercer Union, Centrum Sztuki Współczesnej, Newman Centre, Universytet Toronto, Międzynarodowe Centrum Wystaw, Art Square Gallery, John B. Aird Gallery, Glenhyrst Art Gallery of Brant w Toronto, Kanada, Galleria Agora, Yavitz Center w Nowym Jorku, USA.W Azji: Muzeum Miejskie Sztuki
Hyogo w Kobe, Metropolitarne Muzeum Sztuki w Tokio, Japonia, National Taiwan Museum of Fine Arts, R.O.C., Muzeum Sztuki Millennium Monument w Pekinie, Chiny,
Laureatka nagród m.in.: Złotego medalu kanadyjskiego stowarzyszenia grafików CAPIC, III Nagrody światowego konkursu „Renesans” Muzeum Miasta Kobe, Japonia. Wyróżnień: „Warszawski Pejzaż” Fundacji Sztuki Polskiej Art Gersonika, “Grafika Warszawska” Mazowieckiego Centrum Kultury i Sztuki, „Iluminacja Biblii” Muzeum Drukarstwa Warszawskiego, „I Biennale Miniatury Cyfrowej” Miejskiej Galerii Płockiej. Finalista
”Olimpiady Sztuki – Igrzyska Olimpijskie 2012 – Kreatywne Miasta Świata” Londyn, Anglia. Grantu Fundacji Pollock-Krasner Nowy Jork, USA. Tytułów: Zwycięzca „Konkursu Sztuki Cyfrowej MacWorld” Nowy Jork, USA, „Najlepszy Artysta – Seiko Ten” Muzeum Tokio, „Nagrody Mediów Shimbum” Kioto, Japonia.
Tematyka prac obejmuje: tożsamość kulturową, mistykę i architekturę. Tworzy teki grafik „Archiwum Miejsc” i „Podróże Mistyczne” poświęcone podstawom kultury Europy. Wiodącą inspirację stanowi dla niej miasto rodzinne Warszawa w trakcie jego dramatycznych przemian przełomu XIX-XXI wieku (teki grafik „Zmartwychwstałe Miasto rodzi ludzi Nieśmiertelnych”, „Miasto Pamięci”, „Śpiew Murów”, „Archiwum miejsc”, „Depozyt”, „Niezłomni – Wielcy Nieobecni”, „Cmentarz Warszawski”, „2 sierpnia 1944”, „Engramy Miasta”.)
Architektura stanowi dla mnie niezwykłą metaforę; jest najtrwalszą formą sztuki, gdzie przez wiele setek lat myśl budowniczych pozostaje wciąż dostępna uważnym obserwatorom.
.
.